Het nieuws staat vol met warmste nachten, code oranje/rood en records. Leuk voor de statistieken, maar ondertussen zit jij thuis te zweten met één ventilator die meer lawaai maakt dan verkoeling geeft. Nederland heeft geen hitte infrastructuur zoals Spanje of Griekenland en dat merk je. Maar er zijn een hoop dingen die je zelf kunt doen en nee, je hebt niet direct een airco nodig.
In het kort: Het is heet, heel heet en dat gaat nog even duren. Dit artikel geeft je praktische tips om een hittegolf door te komen zonder dat je smelt en slecht slaapt.
Hoe erg is het eigenlijk?
Nederland is deze week langzaam verandert in Zuid-Europa. Op veel plekken stijgt het kwik richting de 35 graden, terwijl ook de avonden en nachten opvallend heet blijven. Dat maakt het zwaar: niet alleen de hitte overdag is het probleem, maar ook het gebrek aan afkoeling 's nachts. Slaapkwaliteit neemt af, concentratie wordt minder en het lichaam krijgt nauwelijks tijd om bij te komen. En daar word je ook nog eens poep chagrijnig van.
Het goede nieuws: de hittegolf houdt naar verwachting aan tot zaterdag. Daarna slaat het weer om en zorgen regen en koelere lucht voor een snelle daling van de temperaturen. Tot die tijd: overleven in stijl.

De gouden regel: doe overdag alles dicht
Dit klinkt vreemd, maar het is de slimste zet die je kunt doen. Houd je huis koel door zonwering te gebruiken, overdag ramen en deuren te sluiten en je huis 's ochtends vroeg te luchten. Zodra de buitentemperatuur hoger is dan die binnen, sluit je alles. 's Avonds en 's nachts, als het buiten afkoelt, zet je alles open.
Met de juiste aanpak kun je je huis aanzienlijk koeler houden dan de buitentemperatuur, zonder dat je een airco nodig hebt. In Zuid-Europa hebben ze niet voor niets luiken voor de ramen!
Ventilator: ja of nee?
Ventilator aan, probleem opgelost, toch? Niet altijd. Boven de 35 graden binnen wordt een ventilator gevaarlijk, omdat hij hete lucht naar je toe blaast en uitdroging versnelt. Onder de 30 graden helpt hij wel via verdampingskoeling op je huid.
Een klassieke truc die werkt: zet een bak met bevroren waterflessen voor de ventilator. De lucht koelt af terwijl die erlangs stroomt. Water en elektriciteit, ik weet het niet... Een andere truc is de ventilator of waaier naar buiten richten, om hete lucht uit je woning te verdrijven. Zo blaas je de warme lucht actief naar buiten, waardoor er aan de andere kant van het huis automatisch koele(re) buitenlucht naar binnen wordt gezogen. Lijkt me veiliger.
Slim koken (of juist niet)
Een hete oven of fornuis verhoogt de binnentemperatuur snel met 2 graden. Kook 's avonds of buiten en kies voor salades of de barbecue. De hittegolf is eigenlijk het perfecte excuus voor gazpacho, een koude pasta salade of gewoon een grote kom watermeloen. Niemand die daar iets van zegt.
💡 Zet ook je apparaten uit als je ze niet gebruikt. Computers, laders, tv's en ovens geven warmte af, dus schakel ze overdag uit als je ze toch niet gebruikt.
Lekker zomerrecept 👉 Eenvoudige zomerse pastasalade met zelfgemaakte pesto

Even weg uit huis? Ga koel
Als je thuis ook niet meer kunt, ga dan strategisch weg. Een museum is een onderschat geheim wapen: om alle archeologische objecten en kunstwerken te beschermen is klimaatbeheersing nodig en dat komt goed uit als het buiten tropisch warm wordt. Gratis koeling, met iets interessants te zien ook. Ook de bioscoop is nu juist super fijn door de airco.
Zwembaden, plassen, de zee, een bos, een koele supermarkt waar je iets te lang bij de zuiveldeur staat, het telt allemaal. Blijf op het heetst van de dag binnen, dat is tussen 11:00 en 17:00 uur.
Slapen als het warm is: hoe dan?
De nacht is het grootste probleem bij een aanhoudende hittegolf. Een paar dingen die helpen:
Slaap op een katoenen of linnen laken, geen synthetisch materiaal. Doe een lauwe douche vlak voor het slapengaan, niet koud want dan sluit je poriën zich. Zet een flinke fles water naast je bed. En maak je slaapkamer overdag zo donker mogelijk, zodat die als een koele grot voelt tegen de tijd dat je gaat slapen.
Ook handig 👉 Heerlijk slapen zonder (!) muggen
Wat doe je met kinderen en huisdieren?
Kinderen en dieren zijn gevoeliger voor hitte dan volwassenen. Honden raken sneller oververhit dan mensen. Geef ze altijd toegang tot een koele, geschaduwde ruimte met voldoende water. Een natte handdoek op de tegels werkt goed. Laat een hond nooit alleen in de auto, ook niet kort. Voor onze kat heb ik kleine koelelementen die ik in een doos leg waar ze graag in ligt en als het echt warm is laat ik haar in het bad met koud water spelen.
Voor kinderen geldt: minstens elke 2 uur insmeren met zonnebrand factor 50+, een pet op als ze buiten zijn en speel in de ochtend of na 17.00 uur buiten.
Drinken: meer dan je denkt
Je hoort het al jaren, maar in de hitte is het echt niet overdreven: drink vóórdat je dorst hebt. Dorst is namelijk al een teken van lichte uitdroging. Water, kokoswater, komkommerwater, ijsthee zonder suiker, alles wat vocht geeft telt. Alcohol en koffie drogen uit, dus die tel je niet mee als hydratatie (helaas).
Lees ook 👉 Voldoende drinken helpt jou om je stralende humeur te behouden

En dan nu: gewoon (proberen te) genieten
Want dat is nu ook een optie. Een ijsje op het terras om 10 uur 's ochtends. Blootsvoets op tegels lopen. Op het gras zitten als de zon ondergaat. De zomer heeft ook een kant die gewoon lekker is en die mag je ook even bewust beleven.
En bedenk: een hittegolf duurt niet eeuwig. Over een paar dagen is het weer voorbij.
Bronnen: KNMI • Houdbaarheid • DagjeWeg.NL












Interessant? Deel met iemand:
Morikei: de Japanse levensstijl die je terugbrengt naar wat écht telt