Héél lang, maar dan ook écht heel lang geleden, wilde je toch niet dood gevonden worden met een HEUPTASJE! Misschien dat je tante op een riviercruise naar Duitsland zich er nog aan waagde en het kan zijn dat er een neon pink exemplaar bij jou op zolder schaamteloos stof ligt te vangen... Maar hoe is het dan toch mogelijk dat dat onooglijke pukkeltje ineens weer bij Chanel op de catwalk mocht meelopen?!
Hóéveel jaar oud?
We gaan even terug in de tijd. Want wist jij dat die hele fanny pack -zo heet het heuptasje (net als dat de frutsel nu een scrunchie is)- wellicht de oudste fashion trend ter wereld is?! De allereerste tasje aan de heup is 5.000 jaar oud en gevonden in de Ötzal-Alpen tussen Duitsland en Oostenrijk, om het lijf van een gemummificeerde Ötzi Iceman geknoopt. Check hiervoor de website Primitiveways.com. Die zag je niet aankomen hè?!
De tachtiger jaren
Andere beschavingen - de Egyptenaren, de Schotten, Engelse ridders en vast vele anderen - zetten Ötzi's traditie voort. Maar in de jaren tachtig vierde het handigste tasje ever hoogtijdagen. Meestal gemaakt van nylon, waren ze een soort van duurzaam, kleurrijk, praktisch - en vooral niet chic. The Rock (hiernaast) was zelf dol op zijn nepleren exemplaar...
Without further ado, de functionaliteit zorgde ervoor dat ze snel werden geadopteerd door toeristen, waar het heuptasje vaak een kenmerk was van een goedbedoelde, maar slordige en helaas ook smakeloze outfit. Bezittingen werden achteloos in het goedkope tasje gepropt dat nietsvermoedend op de kont hing.
Ome Karl en de comeback
Er is niets waar de mode-industrie meer van houdt dan iets wat al járen is afgeschreven om te dopen tot the next cool thing. Voor het najaar van 1994 creëerde Karl Lagerfeld dus heuptasjes voor Chanel in de kenmerkende gewatteerde zwarte lamsvacht van het huis. Ze werden 'belt bags' genoemd, vintage tassen uit desbetreffende collectie wisselen nu van eigenaar voor een whopping $4.000,-
Via skaters terug naar de runway
Nadat de vluchtige trend was weggeëbd, vond de skateboard scene in zowel LA als Tokio de tasjes weer done wat werd opgepikt door het merk Supreme. Het waren de skaters die de fanny pack uiteindelijk cross shoulder gingen dragen en toen... was het hek van de dam. Zo vond het heuptasje via de skaters zijn weg weer terug naar de catwalk. Meer cijfers en feitjes lees je hier in het artikel van Vice.
Inmiddels is de fanny pack getransformeerd tot een serieuze tas waarmee je gezien mag worden en verkrijgbaar in talloze smaakvolle vormen en kleuren. Het mode accessoire is nog nooit zo stijlvol geweest en daar zijn de Toho belt bags van Monk & Anna het bewijs van.
Monk & Anna - o.a. verkrijgbaar bij Bastaa!
Monk & Anna maakt kleine prachtige collecties. Met veel zorg ontworpen en met mooie unieke details. Echt Dutch Design. De drie creatievelingen achter het merk ontwerpen en maken producten in zachte aardetinten, verrassende kleuren en met verschillende texturen. Zo ook een prachtige lijn heuptasjes met de naam Toho belt bag, gemaakt van PU leather en onder andere verkrijgbaar bij de fijne webshop Bastaa! Bastaa! is een heerlijke webshop met ontzettend leuke en unieke retro accessoires voor groot én klein. Je blijft er klikken, de weemoed overvalt je telkens weer.
Mariko is het happy brain achter Happlify. Samen met partner Mark runt ze Sell your stuff online, branding agency Loaded ink BNO en Atelier Naber. Ze houdt van feel good, random acts of kindness, gehaktballen, chocolademousse, family time, zee, piña colada, sugar & spice and everything nice 💛
Interessant? Deel met iemand:
Magic vinden buiten je comfortzone - 10 leuke ideeën
6 Gekke dingen die je kunt doen in de zomervakantie