Één soort pindakaas, één soort chips en nul E-nummers. In Rotterdam is de eerste supermarkt van Nederland geopend waar je écht weet wat je koopt. Welkom bij Upfront.
Eerlijk? De ingrediëntenlijst op de achterkant van producten is vaak een raadsel. Maltodextrine, natriumcaseïnaat, gemodificeerd zetmeel... klinkt niet bepaald als iets wat je bewust in je winkelmandje gooit. Het Rotterdamse merk Upfront pakt het radicaal anders aan. Op 6 december openden ze hun eerste supermarkt en die is anders dan alles wat je kent. We hadden er graag zelf bij geweest, maar dat lukte net niet - binnenkort gaan we er zeker heen!
Geen keuzestress, wel eerlijke producten
Waar een gemiddelde supermarkt zo'n 20.000 producten in de schappen heeft staan, vind je bij Upfront er ongeveer 185. Eén soort cola, één soort pasta, één soort pindakaas. Klinkt misschien beperkt, maar dat is precies het punt. Geen eindeloos geëmmer voor het schap terwijl je twijfelt tussen dertig varianten havermout.
Alle producten zijn vrij van kunstmatige toevoegingen, aroma's en smaakversterkers. De ingrediëntenlijst? Die staat niet verstopt in minilettertjes op de achterkant, maar juist groot en trots op de voorkant. "Mensen moeten weten wat ze in hun mond stoppen," aldus mede-oprichter Mark de Boer. Helemaal eens.
Volg Upfront op Instagram.
Van eiwitrepen naar volwaardige supermarkt
Fun fact: Upfront begon zes jaar geleden als sportvoedingsmerk. De oprichters zagen hoeveel troep er in die industrie zit en besloten het anders te doen. Hun repen en shakes werden een hit, inmiddels verkrijgbaar bij grote supermarktketens door heel Nederland. De logische volgende stap? Een eigen supermarkt met dezelfde no-nonsense aanpak.
De winkel zit op het terrein van de Van Nellefabriek in Rotterdam, naast het hoofdkantoor. Bewust gekozen: het team wil de eerste maanden vooral feedback ophalen en het concept perfectioneren. Pas als het hier werkt, volgen er meer vestigingen. De ambitie is groot: tien winkels in 2026 en uiteindelijk duizend door heel Nederland.
Betaalbaar zonder compromis
Het mooie aan Upfront? Gezond eten hoeft geen dure grap te zijn. Een vers zuurdesembrood kost hier €2,50. Ze concurreren bewust met de huismerkprijzen van Albert Heijn en Jumbo. Geen marketingtrucjes of verwarrende aanbiedingen, gewoon eerlijke prijzen.
In het openingsweekend kwamen er bijna 2.500 klanten langs, goed voor een omzet van zo'n 100.000 euro. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die klaar zijn voor een supermarkt die doet wat ze zegt.
Zelf checken?
De Upfront Supermarkt is voorlopig geopend van vrijdag tot en met zondag, van 08:00 tot 22:00 uur. Vanaf eind januari kun je er elke dag terecht. Je vindt de winkel op Van Nelleweg 1 in Rotterdam. Even googelen dus, want het is geen standaard winkelstraat-locatie. Maar juist dat maakt het een uitje waard.
Of je nu fanatiek bezig bent met wat je eet of gewoon geen zin hebt om een scheikundeboek te ontcijferen bij je boodschappen: Upfront maakt het makkelijk. Transparant, eerlijk en zonder poespas. Precies zoals boodschappen doen zou moeten zijn. Hopelijk openen ze snel een Upfront in Den Haag!













Interessant? Mit jemandem teilen:
Selfcare cadeautips: 6 x jezelf verwennen (want dat mag)
Hoe boksen je blijer, sterker en zelfverzekerder maakt