Relatiegeschenken, je ontkomt er soms niet aan. Of je nu aan het roer staat van een start-up of aan het hoofd staat van een onderneming, het zorgvuldig kiezen van een geschenk dat echt past bij de ontvanger kan wonderen doen voor zakelijke relaties. Het is een mooie manier om te laten zien hoeveel je waardeert dat iemand voor jou kiest.

Het perfecte geschenk vinden is alleen best een kunst, want relatiegeschenken hebben nu eenmaal niet zo'n beste reputatie. Het moet nuttig zijn, maar ook iets zeggen over jouw merk. Neem nou duurzame koffiemokken met een leuke quote en subtiel jouw bedrijfslogo. Die komen elke dag wel van pas. Zo’n dagelijkse herinnering aan jouw bedrijf kan precies zijn wat je nodig hebt om op de radar te blijven bij je klanten. Lees gauw verder als jij verantwoordelijk bent voor het verzorgen van de (echt leuke) relatiegeschenken op jouw werk.

Wat maakt een geschenk tot een goed relatiegeschenk?

Als je een cadeautje koopt voor iemand, doe je dat om diegene te laten zien dat je die persoon waardeert. Met relatiegeschenken ligt het net even anders. Deze koop je weliswaar ook om te laten zien dat je de samenwerking met deze klant waardeert, maar ook om de banden aan te halen. Vandaar dat je moet zorgen dat je een geschenk geeft dat meerdere keren gebruikt kan worden, oftewel: zorg dat je iets functioneels geeft. Laat bijvoorbeeld koffiebekers bedrukken. Dit cadeau zal zeker in goede aarde vallen want vrijwel iedereen die werkt, drinkt koffie. Iedere keer als zij een kopje inschenken, zullen zij aan jouw bedrijf denken, omdat het logo van jouw onderneming op de kop prijkt. Zo geef je iedere keer weer even een prikkel aan de klant waardoor deze steeds weer even aan je moet denken. Mocht hij ooit weer iets nodig hebben dat jij kunt leveren, dan ligt je bedrijf nog vers in het geheugen. Dat wil je en dat is dan ook de kracht van een goed relatiegeschenk.

Wat moet je nooit doen als je relatiegeschenken wilt geven?

Ondanks dat relatiegeschenken al vele eeuwen worden uitgewisseld, worden er nog altijd fouten gemaakt waarmee bedrijven hun eigen ruiten ingooien. De belangrijkste les is dat je moet zorgen dat je je geschenken persoonlijk maakt. Laat daarom relatiegeschenken bedrukken met iets dat de ontvanger doet denken aan jouw bedrijf. Doe je dit niet, dan schiet het geschenk zijn doel voorbij. Zorg er ook altijd voor dat het geschenk aansluit bij waar je bedrijf voor staat en waar het bedrijf van de ontvanger voor staat. Je wilt namelijk niet een plastic prul geven aan een bedrijf dat zich inzet om de maatschappij duurzamer te maken. Hetzelfde geldt voor geschenken die nergens toe dienen. Op die manier laat je zien dat je geld steekt in zaken die niet relevant of bruikbaar zijn waardoor je afbreuk doet aan het imago van je bedrijf. Dat wil je voorkomen, dus kies voor efficiëntie.

Laat je klant merken dat hij/zij niet een van de velen is

Wat je ook aan je relaties geeft, het is belangrijk dat je de andere partij laat merken dat hij niet slechts een van je vele contacten is. Maak het daarom persoonlijk. Dat hoeft niet direct met het geschenk zelf, maar stop er een kaartje bij die je speciaal voor deze relatie geschreven hebt. Ook je timing is belangrijk. Weet je dat een bedrijf een prijs heeft gewonnen, of dat het een jubileum op de rol heeft staan, zorg er dan voor dat je even iets van je laat horen. Het bedrijfsleven mag dan soms hard zijn, persoonlijke aandacht en contacten worden altijd gewaardeerd. Noteer de belangrijke data daarom op je kalender.

Beeld: Unsplash

Happlify kan bestaan door gesponsorde content en/of advertenties. Dat betekent dat we een vergoeding krijgen voor het plaatsen van deze gesponsorde content / advertenties. We zijn extreem kritisch op de partijen waarmee we samenwerken, alleen kwalitatieve en relevante ondernemingen en organisaties krijgen toegang tot Happlify.nl. Zie voor meer informatie onze gebruiksvoorwaarden.

Laat hier iets vrolijks achter

Reacties worden even gecheckt voordat ze verschijnen.

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.