Mignon Nusteling (@mignonnus) is niet zomaar een kunstenaar. Met haar verfrissende blik op kunst en leven brengt ze kleur in de wereld, letterlijk én figuurlijk. Van de drukke Rotterdamse haven naar een rustiek boerderijtje in Drenthe, Mignon's reis is er een van ontdekking en groei. In dit artikel deelt ze haar passie voor toegankelijke kunst, haar unieke kijk op interieurstijl, en haar plannen voor een B&B die kunst en gastvrijheid samenbrengt. Laat je meevoeren door Mignon's wereld, waar humor en diepgang hand in hand gaan, en waar een glazen eierbal symbool staat voor een nieuw hoofdstuk. Een interview over de kleurrijke, soms gekke, maar altijd authentieke wereld van deze veelzijdige kunstenaar.

Vertel, wie ben je en wat doe je?

Ik ben Mignon Nusteling en ik werk als kunstenaar. Ooit dacht ik: Als ik wil dat mensen kunst kopen, moet ik zorgen dat ze het zien. Omdat ik stiekem van nature niet het meest sociaal vaardige vlindertje op de struik ben, wist ik wel dat het op mijn manier moest. Daarom ben ik heel actief geworden op social media. Ik post veel over kunst en cultuur, maar ook over persoonlijke en alledaagse dingen. Mensen vinden het fijn als kunst en musea toegankelijk gepresenteerd worden. Ik wil mensen laten ervaren dat kunst ook iets voor hen is, en hoe geweldig het is om iets handgemaakts voor jezelf te kopen - gewoon omdat je het mooi vindt! Daarom heb ik zelf heel transparant en gebruiksvriendelijk een webshop voor mijn eigen werk. Maar ook in musea draag ik deze missie uit, door bijvoorbeeld rondleidingen en workshops te geven die bij een jongere, lossere doelgroep past.

Kun je ons vertellen over je beslissing om van Rotterdam naar een klein boerderijtje in Drenthe te verhuizen? Wat trok jullie aan in het landelijke leven?

Ik heb mijn hele leven aan de haven en de Maas gewoond, ik heb zelfs een boekje over Dordrecht geschreven. Daardoor dachten veel mensen dat ik getrouwd was met mijn leven in Rijnmond, maar dat is niet zo. Een groot deel van mijn kindertijd heb ik bij mijn opa en oma in de bergen van Zuid-Frankrijk doorgebracht, en dat leven heeft juist altijd als zoete herinnering door mijn hoofd gesluimerd. Ik heb een vorm van autisme waardoor de steeds drukker wordende stad me steeds meer ging tegenstaan. Zo helder als wiskunde wist ik al dat de stad mij niet gelukkig kon maken. Met mijn Volkswagen-campertje reisde ik ieder vrij moment door Nederland, en het begon wel op te vallen dat ik steeds vaker richting de Hondsrug reed. Soms tufte ik huilend terug naar de randstad. Toen Sebastian en ik ergens in Borger-Odoorn de zonsondergang bekeken en ons helemaal chill voelden, zeiden we: "We kunnen hier ook gewoon naartoe verhuizen." Van Rotterdam naar een dorpje was eigenlijk onvermijdelijk. Sebastian is opgegroeid in Zeeuws-Vlaanderen, dus die had al ervaring. Drenthe is sprookjesachtig en heeft een bijzondere geschiedenis, van prehistorie tot de veenkoloniën, we leren er ook graag over.

Hoe zou je jouw interieurstijl omschrijven? Heeft de verhuizing naar Drenthe deze stijl beïnvloed?

Oei, moeilijk! Dan is eclectisch altijd een goed antwoord, hè? Er zijn een aantal dingen waar ik erg van houd, zoals Nederlands en Duits design. Maar ik houd ook van gekleurd plastic en vintage. Ik denk dat evenwicht een belangrijk woord is, want als je met louter felgekleurde meubels werkt, is je huis net Smålland. Alleen maar vintage of tijdloos Gispen mist voor mij de gekke knipoog die zo leuk is in huis. Voor mij is de driehoek van een oogopslag altijd: Een tijdloos meubel in een rustige tint, een opvallend Europees ontwerp in een felle kleur, en een gek handgemaakt accent, zoals een lamp in de vorm van een stokbrood. Humor mag van mij ook niet ontbreken. De verhuizing naar Drenthe zorgde wel voor wat gepuzzel, in ons boerderijtje hebben we veel schuine muren en de bovenverdieping is maar 1.75m hoog. Hiervoor woonde we in een grote loft. Het nodigt ons uit creatieve oplossingen te verzinnen, en daar moeten we de tijd voor nemen. 

Je gaat een B&B starten in/bij jullie boerderij. Kun je ons meer vertellen over je plannen en wat gasten kunnen verwachten als ze bij jou verblijven?

Het lijkt me fantastisch om mensen te laten ervaren hoe spannend en verrijkend het is om tussen gekke kunst te leven. Uiteindelijk moet ons Slaaphuisje Chutzpah een luxe ervaring met knisperende lakens worden, maar ook zeker een plek die die prikkelt en verwondert. Zo ben ik van plan één muur helemaal te bezaaien met boterhammen die uit de muur komen. We hopen misschien wel dat mensen vergeten de omgeving te ontdekken, doordat ze zo genieten van al het moois om zich heen. Natuurlijk staan er allemaal lekkere dingetjes voor mensen klaar, want ook op culinair gebied willen we mensen met humor en ambachtelijkheid verrassen.  

 

🐷 Feestvarken c.q. spaarvarken

Belangrijke side note: om dit toffe B&B-plan van de grond te krijgen heeft Mignon deze leuke en slimme actie in het leven geroepen: 'Feestvarken c.q. Spaarvarken'. Het werk, een mixed media schilderij in kleine oplage, wordt tegen een lagere prijs aangeboden dan regulier werk, omdat dit een ludieke manier is om genoeg geld te verzamelen om de kunst-B&B in Drenthe te verbouwen. Met de aankoop van zo'n kunst-varkentje help jij die droom te verwezenlijken. Klik hier voor jouw exemplaar

Je maakt kunst graag toegankelijk voor een breed publiek. Waarom is dat zo belangrijk voor jou, en hoe zorg je ervoor dat jouw werk voor iedereen te begrijpen is?

Kunst is zoiets magisch, het brengt de binnenwereld naar buiten. Ik maakte ooit een werk over liefdesverdriet en mensen vonden daar steun in; het gevoel dat aan hen knaagde had eindelijk een vorm die ze aan iemand anders konden laten zien. Door kunst kan dus wederzijds begrip groeien. Maar het kan je ook boos maken, verwonderen, aan het denken zetten. Het is simpelweg een heerlijk gevoel om iets te zien wat alleen bestaat doordat iemand anders het gemaakt heeft.

Het is fantastisch om een schilderij in huis te hebben dat van echte verf gemaakt is, die qua levendigheid lijkt te veranderen als de zon draait. Die verwondering en schoonheid gun ik mensen zo. En meestal laten mensen me dat ook weten, hoor! Dan krijg ik een berichtje met: "Door jou heb ik mijn eerste echte kunstwerkje gekocht en ik kan niet stoppen ernaar te kijken!" Geweldig, vind ik dat. Het is wel verslavend, kunst kopen. Dat zeg ik er nooit bij, haha. 

Je verzamelt ook objecten en kunst, wat is je leukste/nieuwste aanwinst?

Ik probeer voor levensveranderende momenten altijd een visueel aandenken te hebben. Zo hebben we best wat Rotterdamse kunst in huis en zelfs een aandenken aan COVID. Het verzamelen van kunst is ook een soort bijhouden van een dagboek. Voor ons avontuur in het Noorden kocht ik laatst van Studio Glazen Boterham een glazen eierbal, een populaire snack in de omgeving. 

Heb je een kunstenaar, illustrator, merk, winkel, webshop top 3 waar je graag shopt voor je interieur?

Ik ben gek op het werk van keramiekartiest Mickey Philips. Simplicity is key, maar dan met een knipoog. Winkelen doe ik graag bij ByBranderhorst in Dordrecht. Zij kan als geen ander kunst, design en leuke hebbedingetjes combineren in haar galeriewinkel, die werkelijk als krankzinnig verleidende snoepwinkel fungeert. En tot slot wil ik een beetje een ander soortige tip geven, en dat is fotolijsten.nl. Schilderijen, foto's en prints mooi inlijsten, maken het werk vaak twee keer zo mooi. Met een goede passe-partout roept een werk eigenlijk: "Kijk naar mij! Ik verdien aandacht!" Geef het ademruimte, verzorg het goed! Zelf kies ik eigenlijk altijd voor kleur. Voor schildersdoeken vind ik blankhouten baklijsten juist mooi. 

In je vrije werk onderzoek je het sentiment van Nederland. Wat is een hype waar je onlangs door gefascineerd raakte?

Mijn laatste schilderij gaat over het imago van Salmari en Dropshot, en hoe jouw favoriete shotje eigenlijk een geheime handdruk kan zijn. Veel stedelingen gruwelen van Dropshot en zijn verzot op Salmari, en ik vind het grappig hoe defensief men op vragen daarover reageert. Momenteel werk ik aan een schilderij over de populariteit van augurken. Zuur kent een lange geschiedenis in bijvoorbeeld de joodse cultuur, het was er dus altijd al. Hoe kan de augurk ineens als microtrend oprukken en net zo snel weer een stille dood sterven? Het is toevallig dat mijn laatste twee werken over voedingsmiddelen gaan, trouwens. Al is het altijd wel interessant.

Humor speelt een grote rol in je werk, maar je schuwt serieuze onderwerpen zoals mentale gezondheid niet. Hoe weet je deze balans te vinden in zowel je kunst als je online presence?

Ik ben eigenlijk niet zo bezig met de balans tussen humor en serieuze zaken. Ik denk dat deze twee zaken mijn hele leven al hand in hand door mijn hoofd huppelen. Met humor maak ik de zware dingen draaglijk, en met een beetje verdieping wordt humor vaak nog leuker, vind ik. Daarnaast zijn mensen sneller bereid naar serieuze onderwerpen te luisteren, als er een tongue in cheek bijzit. Dat is dus mooi meegenomen. Charles Dickens heeft het eens mooi gezegd, en daar sluit ik me bij aan: "De humor neemt de wereld zoals zij is, probeert haar niet te verbeteren of te bekeren, maar haar wel met wijsheid te verdragen, omdat het toch maar een zotte wereld is en blijven zal."

Meer: www.mignonnusteling.nl en volg hier: @mignonnus

Fotocredits: @Mignonnus
Happlify kan bestaan door gesponsorde content en/of advertenties. Dat betekent dat we een vergoeding krijgen voor het plaatsen van deze gesponsorde content / advertenties. We zijn extreem kritisch op de partijen waarmee we samenwerken, alleen kwalitatieve en relevante ondernemingen en organisaties krijgen toegang tot Happlify.nl. Zie voor meer informatie onze gebruiksvoorwaarden.

Laat hier iets vrolijks achter

Reacties worden even gecheckt voordat ze verschijnen.

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.