Als nuchtere Zeeuwse sta ik best wel met twee voeten op de grond. 'Beroemde mensen zijn ook maar gewoon mensen'. Star struck zul je mij daarom niet zo snel zien. Maar... toen ik Mark Ryden mocht ontmoeten stond ik wel even peentjes te zweten zeg!
Sinds zijn collectie The Meat Show (1998) ben ik groot fan van zijn werk. Toen ik als jonge moeder vet overwerkt een nieuwe sieradencollectie had gelanceerd voor onze toenmalige shop Applepiepieces werd ik door mijn man Mark een weekend meegenomen naar Parijs. Want daar had hij een grote verrassing. En wat voor één! Maar first things first...
Mark Ryden
Mark Ryden is een Amerikaanse kunstenaar die wordt beschouwd als onderdeel van de Lowbrow-kunstbeweging. Hij werd door Interview Magazine 'de peetvader van het popsurrealisme' genoemd. Ryden creëert met zijn kunst een heel eigen wereld. De sfeer is er nostalgisch, lijkt heel lieflijk maar is tegelijkertijd ook verontrustend. Beren met te grote hoofden en glazige kijkers, prinsessen in vleesjurken en een overdosis camp symboliek overgoten met snoepkleurige pasteltinten. Uren kan ik kijken naar zijn werk, om er telkens weer wat nieuws in te ontdekken.
Hieronder zie je een time lapse van zijn schilderij Incarnation (2021) uit The Gay 90's collectie.
Parijs
Mark en ik houden heel erg van slenteren in grote (en kleine) steden. Nu hebben we dat, net als velen, al heel lang niet meer gedaan. Maar als we weer een keertje kunnen, dan hoop ik dat we 'gewoon' weer naar favoriet Parijs gaan. Gelukkig hadden we laatst een soort van sneak peek door de Netflix-serie Lupin (aanrader!). Maar Parijs, om precies te zijn Mont martre, daar slaat mijn hart wel een beetje bij over. Wordt vervolgd.
Anyhoe, Mark Ryden was in 2013 in Parijs voor een signeersessie van zijn geweldige The Gay 90's collectie boek. En zoals je hier ziet waren wij daarbij. Het was ontzettend leuk en bijzonder om deze man te ontmoeten.
Mark Ryden op Instagram
Hier staat Mark Ryden met wat nieuwer werk 'Pinkie' (2020). En dit is het Instagram account van de kunstenaar waar je veel van zijn werk kunt bewonderen. Meer lezen? Dit is een interview uit 2014 in Interview.
Nu jij!
De auteur: Mariko Naber
Branding expert en online ondernemer Mariko is het happy brain achter Happlify. Samen met partner Mark runt ze Happlify, Sell your stuff online en branding agency Loaded ink BNO. Ze houdt van feel good, random acts of kindness, gehaktballen, chocolademousse, family time, zee, piña colada, sugar & spice and everything nice.
Interessant? Deel met iemand:
1 reactie
Wat een leuk verhaal! Ik vind het ook altijd zonnig om de makers te ontmoeten van dingen die ik mooi vind. Als kind was ik straatrumoer toen ik schrijfster Thea Beckman (Kruistocht in spijkerbroek, Hasse Simonsdochter etc) ontmoette. Zo cool!
Ontstressen in 5 minuten? Met deze ideeën lukt ’t je!
Japanse geluksbrengers - deel 2